Blogit

image description

Anu - Esport Challenge -osallistuja

Mottoni on: Valoisa asenne on päätös, joka vie eteenpäin. Challengen aikana minua valmentaa PT Kimmo Kourunen.

19.6.2017 - Anu

Moi!

Esport Challenge päättyi, ja itse onnistuin puoliksi saavuttamaan tavoitteeni. Maratonin juokseminen jäi puolikkaaseen, aiemmin leikatun polveni sanottua yhteistyösopimuksensa irti, siitäkin jouduin kävelemään paljon juoksuaskelien käydessä liian kivuliaiksi. Matkan ja kivun saattelemana syntyi päätös jättää maraton kesken ja nauttia nopeammalla toipumisaikataululla taas juoksemisen tuomasta ilosta. Näin jäi tämä unelma vielä odottamaan toteutumistaan: juosta Tukholman maraton maaliin saakka.

Päätöspäivänä en pystynyt osallistumaan yhteisiin lopputesteihin, mutta ne tullenevat myöhemmin. Kehonkoostumus tehtiin, ja tulos näytti että muutosta parempaan on tapahtunut. Hyvillä mielin siis kuntoa edelleen kohottamaan ja treenaamista jatkamaan.

Kesä on saapunut, sen siivittämänä toivon kaikille aurinkoista kesää ja luottamusta tulevaan.

Kiitos.

Anu

image description

Leena - Esport Challenge -osallistuja

Olen Leena, hiljattain synnyttänyt päälle kolmikymppinen äitiyslomalla oleva kahden pienen lapsen äiti. Liikunnan harrastaminen on minulle tärkeää, erityisesti pidän ryhmäliikuntatunneista ja juoksemisesta. Toivon löytäväni PT:n avulla kipinän kuntosalilla käymiseen. Tarkoitus on Challengen aikana aktivoida kuntoilu raskauden jälkeen oikeaoppisesti sekä saada kiinteämpi kroppa. Challengen aikana minua valmentaa PT Sanna Autio.

19.6.2017 - Leena

15 viikkoa takana

Minulla oli tavoite 15 viikon aikana päästä eroon raskauskiloista, kohottaa kuntoa sekä kasvattaa lihaksia. Koen onnistuneeni kaikissa, vaikka jäin muutaman kilon asettamastani painotavoitteesta. Viikko sitten pidetyt kuntotestit osoittivat, että kuntoni oli kohonnut todella hyvin, lihasvoima oli kasvanut ja senttejä oli lähtenyt. Sain kuntotestien jälkeen omat sykerajani ja ylipäätään palautteen kuntotasosta sekä kirjalliset liikuntaohjeet turvalliseen harjoitteluun ja tulosten parantamiseen. Tuloksista näkyi erityisesti se, että minun tulisi harjoittaa enemmän liikuntaa peruskestävyyssykkeillä eli aina ei ole tärkeä treenata kovilla sykkeillä. Pyrinkin nyt panostamaan kesän aikana pitkiin tehokkaisiin kävelylenkkeihin.

Lisäksi meistä otettiin uudestaan kehon neofit skannauksella 3d-kuvat, josta näkyi 15 viikon aikana tapahtuneet muutokset. Kuvasta pystyi näkemään hyvin, mistä senttejä oli lähtenyt. Kuva oli edelleen aika järkyttävä, mutta se motivoi minua eteenpäin ja kuvasta pystyi hyvin katsomaan, mihin osaan kehoa erityisesti tarvitaan vielä treeniä. Oli tavoitteenasi sitten vartalon kiinteytys, lihasmassan kasvatus tai laihdutus, niin suosittelen käymään Neofit skannauksessa. Se etten päässyt aivan tavoitepainooni näkyi kyllä valitettavasti kuvasta, mutta kesän aikana toivottavasti tämäkin asia korjaantuu. Vauvani imetys asetti omat haasteet sille, että ruokapuolesta en hirvittävästi voinut tinkiä.

Olen enemmän kuin kiitollinen mahtavalle Sannalle, joka sai minun salimotivaation, kunnon ja lihasvoiman kasvuun. Olen sitä mieltä, että jos haluaa saada aikaan tuloksia ja saada oikeasti PT:stä kaiken irti, tulisi tapaamisia olla kerran viikossa. Meillä oli PT tapaamisia 15 viikon aikana 5 ja minusta niitä ehkä olisi tullut olla useammin. Joka kerta Sannan luota lähdettyäni päätin ottaa itseäni niskasta kiinni vielä kovempaa, mutta mitä pidempi väli tapaamisissa oli, vaikutti se motivaatioon erityisesti salin puolella. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että kyllä salilla kävijöiden kannattaa vähintään ottaa edes se yksi PT-tapaaminen, jotta ammattilainen laatii saliohjelman sekä katsoo liikeradat ja painot kohdilleen. Voin lämpimästi suositella Sannaa kaikille kuntoilijoille, erityisesti synnyttäneille pienten lasten äideille. Sanna oli ottanut minun lähtötilanteen todella hyvin huomioon. Sanna on hyvä tsemppari, pitää todella hyviä HIIT-treenejä ja laatii loistavat ohjelmat sekä kuuntelee oman asiakkaan toiveita.

Itse en voi sanoa haastetta vain 15 viikon kuntokuuriksi, sillä tulen jatkamaan elämääni kuten haasteen aikana. En tinkinyt juuri ruokavalion kanssa ja treenikerrat oli määritelty sen mukaan, että tulen noudattamaan niitä vielä haasteen jälkeenkin. Aion edelleen noudattaa 4 treenikerran viikkoja. Minulla on todettu tämän haasteen aikana vasemmassa olkapäässä kalkkeumaa ja ikävikseni kuntotesteissä riuhtasin olkapäätäni niin, että kipu paheni ja nyt minun pitää olla tovi tekemättä mitään vasemmalla kädelläni ja käydä fysioterapiassa. Kalkkeuma ei johdu tästä kuntokuurista vaan iän tuomista vaivoista, jota sitten vauvan kantelu on pahentanut. Kun saan olkapääni kuntoutettua, otan taas Sannalta PT-tapaamisia. Syksyllä olisi tarkoitus juosta taas puolikas ja saada vähän nipistettyä viime juoksun aikaa. Saa nähdä miten käy.

Olen todella kiitollinen kaikille tähän projektiin osallistuneille. Esportilla on todella hyvät PT:t. Kenestäkään ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Ehkä itse tämän haasteen aikana tykästyin eniten Sannan, Elinan ja Antin asenteeseen sekä ammattitaitoon. He olivat selvästi tämän projektin ylläpitäjät ja kasvot.

image description

Jonna - Esport Challenge -osallistuja

Olen 25-vuotias sairaanhoitaja, jonka tavoitteena olisi päästä vihdoin ja viimein siihen kuuluisaan kesäkuntoon. Challengen aikana minua valmentaa PT Antti Uimaniemi.

19.6.2017 - jonna

Lopputestit

Noniin, reilu viikko sitten saatiin Esport challenge päätökseen lopputestien myötä. Eniten jännitin lopputesteissä bodyscania. Kuten jo tiesin ennen challengen loppumista en siihen alkuperäiseen painotavoitteeseen päässyt. Kiloja lähti challengen aikana 4. Vyötäröltä lähti senttejä 5,6 ja jaloista ja käsistä reilu 3 cm. Olen tuloksiin ihan tyytyväinen ja tästä sain lisää motivaatio kiristää tahtia ja tiputtaa loput kilot pois. Tavoitteenani olisi saada 15 kg pois loppuvuoteen mennessä. Ja onneksi sitä ei tarvitse yksin tehdä, vaan Antti on menossa mukana 

Lihaskuntotestissä tulokseni paranivat alkutesteistä. Testeissä tehtiin vatsat, selät ja kyykky aikaa oli 30 sek ja näiden lisäksi pystypunnerrus, joita tehtiin niin kauan kuin jaksettiin. Lihaskuntotestin jälkeen oli polkupyörä-ergometritesti. Tulosten mukaan peruskuntoni on edelleen tyydyttävä, mutta se oli kuitenkin parantunut alkutesteistä. Joten jatkamme Antin kanssa peruskuntoni parantamista.
Nyt kesä "huilataan" ja syksyllä vedetään taas täysiä. Haluan kiittää muita challengelaisia keväästä, Sinaa ja Mariaa, Elinaa, Anttia ja muita pt:tä, jotka pitivät meille yhteistreenejä.
Hyvää kesää kaikille Esportlaisille! 

-jonna

 

image description

Joonas - Esport Challenge -osallistuja

Olen 28-vuotias sosiaalisen median suurkuluttuja, PS Olen vegaani-tyttöjen suuri fani (kylläkin rakastan pekonia) sekä vesijuoksun Korpilahden piirimestari. Tavoitteena Esport Challengessa on nostaa lihasmassan määrää, joka vaatii ruokavalioremonttia sekä raakaa fysiikkatreenia. Lähtöpainoni on 67kg (pituus 175cm), joten 15 viikossa on paljon tekemistä, jotta saadaan lihas jos toinenkin esiin. Kovalla työllä saa tietty paljon tuloksia aikaan, mutta luotan enempi huumoriin tässäkin asiassa, joten ei muuta kuin pilke silmäkulmassa kohti Esport Challengea ja kyykkypaikkaa. Challengen aikana minua valmentaa PT Elina Stoor.

Treenitaivalta pääset seuraamaan myös Snapchatin puolella @pesojoonas sekä keskustelemaan Esport Challengen etenemisestä. Tervetuloa mukaan!

14.6.2017 -

Esport Challenge takana

Aikamoinen challenge takanapäin. Nyt viikon ajan pohtinut koko projektia, tuloksia ja oppeja. Tässä blogikirjoituksessa voisin vähän fiilistellä juuri kokonaisuutta, kertoa tuloksista ja jakaa 3 oppia, jotka sain.

Koko projektin tavoite oli nostaa lihasmassaa. Aikaisemmin kompastuskivinä ovat olleet tuen ja tiedon puute. Challenge-projektiin kuului henkilökohtainen personal trainer, joka oli koko matkan ajan tukena ja jeesimässä, sekä challenge-jengi, jonka kanssa treenattiin yhdessä kohti henkilökohtaisia tavoitteita.

Vasta ehkä kolmannella PT kerralla tajusin, mikä merkitys on henkilökohtaisella coachilla. Alkuhuuman jälkeen iski treenatessa vastaan realiteetit, jolloin juuri PT:n läsnäolo tsemppasi eteenpäin. Itselleni on todella tärkeää, että muutosprojekteissa on aina joku, joka kulkee vierellä työntää epämukavuusalueelle. Näitä molempia asioita sain koko projektin ajan omalta personal traineriltani Elinalta. Meillä syntyi luottamus tosi nopeasti ja projektin edetessä huomasimme jakavamme arjen huolia myöskin toisillemme.

Mitä tulee challenge-jengiin niin se toimi hyvänä reflektiopintana sekä fiiliksen nostattajana. Yksin puurtaminen ei sovi omalle luonteelleni, joten yhteistreenit antoivat kovasti energiaa ja vaihtelua salitreeneihin. Yhteistreenit olivat muutenkin tosi monipuolisia ja oli kiva päästä tutustumaan Esportin tarjontaan, joka on varmasti yksi pääkaupunkiseudun laajimmista.

Sitten tuloksiin, jotka kiinnostivat itseäni kovasti. Tosiaan tavoitteena oli nostaa painoa ja lihasmassaa. Heitimme Elinan kanssa arvion, että 5kg painoa lisää on varmasti realistinen lyhyessä aikaa. Meille tehtiin myöskin alussa ja lopussa lihaskuntotestit sekä hapenottokykyä mittaava rasitustesti. Kova treeni tuottikin tulosta. Painoa tuli lisää 5kg, joista suurin osa, yli 3kg oli lihasmassaa ja rasvaprosentti pysyi samassa. Suurimmat muutokset tapahtui yläkropassa. Lihaskuntotestien tuloksetkin paranivat tosi kivasti. Kaiken kaikkiaan tulokset olivat enemmän mitä itse osasin odottaa. Kaikista parasta tietenkin on, että fiilis on korkeallla vieläkin ja pääsi näkemään muutoksia niin numeroissa kuin peilissäkin.

Loppuun vielä haluan nostaa 3 oppia, jotka jäi matkan varrelta mieleen, joista voi olla sinulle myöskin hyötyä:

1. Säännöllinen ruokavalio on kaiken keskiössä! Energiatasot pysyivät niin työssä kuin treenatessa aivan uusilla leveleillä kun sai säännöllisyyttä ruokailuihin. Etenkin aamupalaan totuttauminen ja välipalojen mukaantulo ovat olleet mieluisia muutoksia.

2. Kun tiedät mitä teet, säästyy energiaa. Sain heti alkuun tosi hyvän treeniohjelman Elinalta, jossa oli neljälle päivälle saiiohjelma ja sitten palautuspäivät. Salille mentäessä oli selvät sävelet mitä tehdään, niin ei mennyt energiaa ja aikaa turhaan pööpöilyyn ja ihmettelyyn. Ohjelmat oli myöskin fiksusti mietitty, jotta huomioidaan kokonaisvaltainen ja tasapainoinen treenaaminen.

3. Jos päädyt ottamaan personal trainerin niin luottamus ja tunne ovat tärkeimmät asiat, jotka on hyvä ottaa huomioon. Jos henkilökemiat eivät natsaa heti alussa, älä epäile sanoa sitä ääneen. Ei kyse ole PT:n ammattitaidon kyseenalaistamisesta, vaan henkilökemioista. On tavoite sitten mikä tahansa, tavoitteen tulee olla yhteinen niin, että molemmat osapuolet ovat siihen sitoutuneita.

Loppuun vielä iso kiitos Elinalle, joka tsemppasi koko projektin ajan meikäläistä. Aivan huikea persoona, osaava tyyppi ja ennen kaikkea suurella sydämellä hoitaa hommansa. Kiitos myös koko Esportin jengille kaiken tämän mahdollistamisesta. Yläfemmmat myöskin challenge-jengille mukanaolosta ja hikisten treenihetkien jakamisesta.

image description

Leena - Esport Challenge -osallistuja

Olen Leena, hiljattain synnyttänyt päälle kolmikymppinen äitiyslomalla oleva kahden pienen lapsen äiti. Liikunnan harrastaminen on minulle tärkeää, erityisesti pidän ryhmäliikuntatunneista ja juoksemisesta. Toivon löytäväni PT:n avulla kipinän kuntosalilla käymiseen. Tarkoitus on Challengen aikana aktivoida kuntoilu raskauden jälkeen oikeaoppisesti sekä saada kiinteämpi kroppa. Challengen aikana minua valmentaa PT Sanna Autio.

2.6.2017 - Leena

Vikat treenit paperilautasilla

Minulla oli eilen tämän haasteen viimeiset PT-treenit. Sanna oli estynyt tulemaan, mutta Joonaksen PT, superenerginen Elina veti mulle aivan huikeat treenit. Ensin teimme jalkoja, peppua ja vähän yläkroppaa paperilautasilla. Aivan jäätävän tehokas treeni. Heräsin aamulla todella kovaan lihaskipuun. On mahtava tunne tuntea tervettä kipua. Alhaalla ainut kuva, minkä sain treenistä napattua, jotta saatte ideasta kiinni. Te jotka käytätte PT:tä, pyytäkää treeniä paperilautasilla. Oli tehokkuuden lisäksi hauskaa. Elina veti loppuun vielä rankkaakin rankemman HIIT:n. Elina oli tulostanut treenin mulle paperille, joten saan hyödyntää sitä kotona. Elina ja Sanna ovat kyllä kumpikin mahtavia piiskureita ja miettineet treenit minulle sopiviksi.

Nyt yritän ottaa aika rauhallisesti loppuviikon, jotta olen maanantain kuntotesteissä iskussa. Pientä jännitystä on ilmassa. Kiva nähdä, mitä kehossa on tapahtunut 15 viikon aikana. Parhaani olen yrittänyt, mitä tällä elämäntilanteella olen pystynyt antamaan.

Treenintäytteistä viikonloppua, erityisesti Anulle Tukholmaan.

image description

Joonas - Esport Challenge -osallistuja

Olen 28-vuotias sosiaalisen median suurkuluttuja, PS Olen vegaani-tyttöjen suuri fani (kylläkin rakastan pekonia) sekä vesijuoksun Korpilahden piirimestari. Tavoitteena Esport Challengessa on nostaa lihasmassan määrää, joka vaatii ruokavalioremonttia sekä raakaa fysiikkatreenia. Lähtöpainoni on 67kg (pituus 175cm), joten 15 viikossa on paljon tekemistä, jotta saadaan lihas jos toinenkin esiin. Kovalla työllä saa tietty paljon tuloksia aikaan, mutta luotan enempi huumoriin tässäkin asiassa, joten ei muuta kuin pilke silmäkulmassa kohti Esport Challengea ja kyykkypaikkaa. Challengen aikana minua valmentaa PT Elina Stoor.

Treenitaivalta pääset seuraamaan myös Snapchatin puolella @pesojoonas sekä keskustelemaan Esport Challengen etenemisestä. Tervetuloa mukaan!

2.6.2017 - joonas

Loppukiri

Loppukiriä vaille valmista! Olin viikon reissussa Espanjassa ja harvoin pakkaan urheilukamat mukaan mutta tällä kertaa tein matkalaukusta tilaa myöskin lenkkareille. Täytyy sanoa, että sai ihan eri tavalla lisävirtaa kaupunkilomalle, kun teki aamusta kevyen lenkin yhdistäen joogaa rannalla. Pelkän joogan varassa ei kuitenkaan oltu vaan kävin paikallisessa cross fit -salilla vetämässä myöskin raskaampaa treeniä.

Ruokavalion suhteen tuli lipsuttua aika paljonkin. Säännöllisyys ja annoskoot vaihtelivat tosi paljon ja lisäproteiinin lähteitä oli vaikea löytää paikallisten markettien hyllyiltä. Ennakointi olisi ollut tässä paikallaan ja pakannut Suomessa jo lisäravinteita matkaan, joita olisi päivän mittaan naukkailla. Tänään kuitenkin kävin salilla puntarilla ja onnekseni paino oli pysynyt samassa reissunkin jälkeen.

Vielä ennen loppumittauksia ennättää hyvin tehdä koko treeniohjelman läpi. Täytyy sanoa, että en olisi tammikuussa uskonut, että näin hyvin olisin jaksanut pysyä menossa mukana tiukalla otteella. Toki varmasti asiaan on vaikuttanut PT:n mukanaolo sekä tietysti koko challenge-jengi. Tuloksia tärkeämpänä pidän ehdottomasti hyvää fiilistä treenaamista kohtaan sekä olen oppinut paljon asioita ruokavaliosta ja treenaamisesta, joilla on varmasti pitkäkantoiset vaikutukset.

Hyvällä boogilla loppuun asti!