Blogit

image description

Jonna - Esport Challenge -osallistuja

Olen 25-vuotias sairaanhoitaja, jonka tavoitteena olisi päästä vihdoin ja viimein siihen kuuluisaan kesäkuntoon. Challengen aikana minua valmentaa PT Antti Uimaniemi.

27.3.2017 - jonna

Hei vain!

Olen nyt 2 kertaa tavannut personal traineriani, Anttia. Ensimmäisellä kerralla tosiaan kävimme läpi tavotteita sekä kävimme läpi treeniohjelmani. Ja tavoitteeksihan laitoimme sen -10 kg. Nyt kun ensimmäinen kolmannes on takana, on painoa tippunut reilu 3 kg. Itse en ole siihen kovin tyytyväinen, mutta pt:ni mielestä vauhti on ollut hyvää.

Toisella kerralla treenasimmekin sitten yhdessä. Tämä oli yksi syy myös siihen, miksi hain Esport Challengeen, halusin jonkun, joka tulee potkimaan persuksille, kun ei meinaa enää jaksaa. Ja sitä Antti todellakin tekee. Viimeksi kun treenasimme, hän ei armoa antanut, jos jostakin liikkeestä en saanut tehtyä toistoja loppuun, samaa liikettä kevennettiin ja tehtiin niin kauan että sain tehtyä tarvittavat toistomäärät. Jos tuon olisin yksin tehnyt, olisi todennäköisesti toistot jäänyt siihen.

Alettuani treenaamaan Antin kanssa, on motivaationi kasvanut huimasti, koska olen nyt jollekin "tilivelvollinen". Vaikka emme Antin kanssa viikoittain näe, olemme kuitenkin sähköpostin ja tekstiviestein yhteydessä.

Tämän viikon treenit ovat menneet melko penkin alle ja muutenkin olen ollut hyvin väsynyt. Minulla oli töissä 7 päivän aamuputki ja vaikka en itseäni kovin väsyneeksi tuntenutkaan, niin treeneissä syke nousi hurjiin lukemiin eikä palautunut toivotulla tavalla alas, joten viime viikon olen sitten tehnyt enemmän kevyitä lenkkejä koirieni kanssa. Tämä on ärsyttänyt minua suuresti, koska tuntuu että "lusmuilen".
Sunnuntaina kävin pitkästä aikaa tuomaroimassa minulle rakasta lajia, jääkiekkoa. En yleensä käytä peleissä sykemittaria, mutta tällä kertaa otin sen mukaan. Sykkeeni pysyivät pelin aikana maltillisina ja pelin jälkeen palautuivat nopeasti, joten rauhallisempi viikko kannatti pitää! Tästä huomaa, miten ammattitaitoinen Antti on!

Mukavaa treeniviikkoa kaikille!

 

image description

Markku - Esport Challenge -osallistuja

Olen espoolainen kahden urheilevan nuoren isä. Ulkoilu ja liikunta ovat olleet minulle aina tärkeitä, mutta hektinen työ ja lasten harrastukset ovat jarruttaneet säännöllistä treenaamista. Yksin puurtaminen ei ole koskaan ollut minun juttu; oli se sitten sähly, muut pallopelit tai nyt talvella mukaan tulleet ryhmäliikuntatunnit, yhdessä treenaaminen on paljon hauskempaa. Olen mukana Esport Challengessa sen vuoksi että haluan treenata haasteellisemmin ja tavoitteellisemmin, unohtamatta ravintopuoltakaan. Päivittelen tänne fiiliksiä Challengen aikana siitä miten tavoitteellinen treenaus onnistuu kiireisen työn ja lasten harrastusaikataulujen lomassa. Challengen aikana minua valmentaa PT Kai Villanen.

27.3.2017 - markku

Tavoite - suunnitelma - toteutus

Moi!

Tämän viikon blogissa muutama sana Personal Trainerin käyttämisestä osana treenaamista.

Kuten aiemmin taisin jo mainitakin, oma treenaaminen aiemmin oli sitä että esimerkiksi salilla käydessäni minulla ei ollut mitään tiettyä ohjelmaa, vaan tein yleensä ns mukavia liikkeitä muutamia sarjoja, unohtaen monesti kunnon alku- ja loppulämmöt, jonka jälkeen olikin jo saunan vuoro. Tähän tuli Challengen ja PT Kaitsun myötä selkeä muutos.

Kävimme Challengen alussa Kaitsun kanssa yhdessä läpi toiveet ja tavoitteet, ja niiden pohjalta Kaitsu laati minulle selkeän treeniohjelman. Kuinka monta kertaa viikossa pystyn realistisesti treenaamaan, salitreenit, ryhmäliikunta, muu ulkoilu? Tässä kannattaa olla itselleen rehellinen, ottaen huomioon työn, perheen ja muut asiat, ettei lupaa itselleen liikoja. On myös hyvä yrittää löytää sellaiset lajit jotka motivoi ja joita jaksaa treenata viikosta toiseen. Esportissa näistä lajivaihtoehdoista ei ole ainakaan pulaa, sillä Challengen aikana olen päässyt kokeilemaan useita eri lajeja.

Samoin kun treenikertoja on useampia viikossa, olen huomannut että rutiinien muodostaminen auttaa todella paljon suunnitelmassa pysymistä. Maanantaisin salille, tiistaina sählyä ja kehonhuoltoa yogan/venyttelyn/pilateksen muodossa, keskiviikkona salipäivä, torstaisin lepo, ja perjantaisin vaikkapa ryhmäliikuntaa. Viikonloppuna ulkoilua ja ehkä yksi salitreeni.

Kaitsu korosti minulle kunnon alku- ja loppulämpöjen merkitystä. Nyt olen ottanut tavaksi polkea kuntopyörällä ennen ja jälkeen treenien. Oikealla tekniikalla on myös valtava merkitys, sekä kehittymisen, vammojen estämisen että motivaation kannalta. Aiemmin en salilla edes viitsinyt kokeilla jotain uutta, kun en osannut oikeaa tekniikkaa. Kaitsun kanssa olemme nyt pitäneet kaksi PT-palaveria, joissa molemmissa kävimme läpi treeniohjelmaa ja suoritusten oikeaa tekniikkaa useaan kertaan. Ensimmäinen kerta keskittyi salitreeniin ja toinen Cross Trainingiin. Olen kyllä todella tyytyväinen Kaitsulta saamaani opastukseen. Kaitsu on hauska kaveri, joka osaa kuunnella ja opastaa, mutta osaa olla myös todella vaativa ja haastava.

Täytyy tunnustaa että tuo Cross Training iski minuun, ja kunhan tämä Challenge-jakso loppu, harkitsen vakavasti CT-kurssille menoa. Tehokas, nopeatempoinen HIIT-treeni on kiireisen treenaajan unelmatreeni joka ottaa tehot irti hetkessä. Tunnin jälkeen on ainakin minulla on lihakset hapoilla ja mahtava olo!

Ensi viikko meneekin sitten talvisissa merkeissä Tahkolla, ja Kaitsun toiveesta jätän salitreenit väliin. Luvassa on siis hiihtoa ja mutkamäkeä !

image description

Leena - Esport Challenge -osallistuja

Olen Leena, hiljattain synnyttänyt päälle kolmikymppinen äitiyslomalla oleva kahden pienen lapsen äiti. Liikunnan harrastaminen on minulle tärkeää, erityisesti pidän ryhmäliikuntatunneista ja juoksemisesta. Toivon löytäväni PT:n avulla kipinän kuntosalilla käymiseen. Tarkoitus on Challengen aikana aktivoida kuntoilu raskauden jälkeen oikeaoppisesti sekä saada kiinteämpi kroppa. Challengen aikana minua valmentaa PT Sanna Autio.

24.3.2017 - Leena

Viikko reissussa tuotti tuloksia ja paluu arkeen oli tahmeampaa

Viime viikon lomailin perheeni kanssa etelän lämmössä. Minulle tämä tarkoitti mahdollisuutta treenata useammin. Aamuisin kävin juoksemassa vajaan kympin lenkin ja iltapäivästä menin joko salille tai hotellin tarjoamiin jumppiin. Paino tippui reissun aikana parisen kiloa, mistä olin enemmän kuin tyytyväinen. Syy painon tippumiseen oli runsaan treenaamisen lisäksi se, että meillä ei ollut hotellihuoneessa ruokaa, mitä olisin pystynyt napostelemaan. Söin säännöllisesti aamupalan, lounaan ja illallisen eikä mitään naposteluja väliin. Etelässä se oli helppo toteuttaa, mutta täällä kotona se ei ole ollenkaan helppoa.

Meillä oli Sannan kanssa sovittu tapaaminen heti reissun jälkeen ja hän vetikin minulle kunnon HIIT-treenin. Sain taas hien pintaan ja sydän jyskytti. Seuraavana päivänä tiesi tehneensä. Sain Sannalta tämän HIIT-treenin ohjeet/liikesarjat kotiin, jotta voin myös hyödyntää sitä kotona varsinkin sellaisina päivinä, kun en pääse jumppaan tai ulos juoksemaan. Kuluneen viikon aikana vedin edellä mainitun HIIT-treenin lisäksi Kerttu-Liisan spinningin (joka on aina takuuvarma tehotreeni), vesijumpan ja juoksun, mutta kuntosalitreeni jäi nyt tulevalle viikonlopulle mieheni työmatkan takia. Jouduin myös jättämään meidän Challenge-ryhmän yhteistreenit, mikä harmitti todella paljon.

Moni on kysynyt minulta, miten jaksan pienen vauvan äitinä treenata neljästi viikossa. Vauvani on nukkunut parikuukautisesta lähtien täysiä yöunia ja nukun itse paremmin kuin töissä käydessäni. Tämä on mahdollistanut sen, että jaksan treenata. Treenit auttavat minua jaksamaan myös kotona, olen huomattavasti paremmalla tuulella, kun saan hetken omaa aikaa. Myöskään imetys ei ole kärsinyt tästä haasteesta millään tavalla. Minua varoiteltiin haasteen alussa, että imetys voi loppua jos treenaa liikaa.

Sannalla on selvästi ollut aiemminkin synnyttäneitä asiakkaita, sillä hän on ottanut huomioon raskauden ja synnytyksen tuomat haasteet niin saliohjelmassani kuin ruokavaliossa. Erityisesti saliohjelmassa dynaamiset venytykset ovat olleet hyviä. Haasteen alussa minusta tuntui, että minun toinen jalkani oli pidempi kuin toinen, mutta tämä johtui vain väärästä lantion asennosta sekä huonosta ryhdistä. Dynaamiset venytykset ovat erityisesti kohdistuneet rintarankaan ja lantioon ja nämä ovat tuottaneet tulosta. Sannalle marmatin tätä lähes pullataikinaa muistuttavaa "röllykkääni" ja hän onneksi muistutti, että raskaudesta palautuminen kestää pitkään ja muutokset eivät tule hetkessä.

Kiloja on karissut nyt reilu pari kiloa, lantio alkaa löytää paikkaansa ja juoksuaskelkaan ei enää tunnu raskaalta. Vaikeita päiviä on mahtunut mukaan ja olen muutaman kerran sortunut syömään karkkia vaikka ei ole ollut herkkupäivä (joka on kerran viikossa). Erityiset nyt nämä viimeiset pari päivää ovat olleet todella tiukkoja ja siksi harmittelinkin, kun en päässyt yhteisiin treeneihin hakemaan vertaistukea. Jotta jaksan nyt tsempata, päätin Sannan kanssa, että menen parin viikon päästä uudelleen Neofit 3d-skannaukseen, jossa kyllä totuus paljastuu. Huomaan, kun en ole nähnyt Sannaa tai muita ryhmäläisiä, on selvästi helpompi alkaa luistamaan. Ilman tätä challenge-jengin tukea en olisi näin pitkällä.

Toivottavasti viikonloppu toisi taas uutta puhtia!

image description

Joonas - Esport Challenge -osallistuja

Olen 28-vuotias sosiaalisen median suurkuluttuja, PS Olen vegaani-tyttöjen suuri fani (kylläkin rakastan pekonia) sekä vesijuoksun Korpilahden piirimestari. Tavoitteena Esport Challengessa on nostaa lihasmassan määrää, joka vaatii ruokavalioremonttia sekä raakaa fysiikkatreenia. Lähtöpainoni on 67kg (pituus 175cm), joten 15 viikossa on paljon tekemistä, jotta saadaan lihas jos toinenkin esiin. Kovalla työllä saa tietty paljon tuloksia aikaan, mutta luotan enempi huumoriin tässäkin asiassa, joten ei muuta kuin pilke silmäkulmassa kohti Esport Challengea ja kyykkypaikkaa. Challengen aikana minua valmentaa PT Elina Stoor.

Treenitaivalta pääset seuraamaan myös Snapchatin puolella @pesojoonas sekä keskustelemaan Esport Challengen etenemisestä. Tervetuloa mukaan!

23.3.2017 - joonas

Tuloksia näkyvissä!

Tänään oli meikän toinen PT tapaaminen ja kävimme yhdessä Elinan kanssa läpi mennyttä kuukautta. Ensi töiksemme astelimme suoraan puntarille ja ainakin ruokavalio on alkanut toimimaan. Puntari näytti nimittäin 72kg, joka on siis 5kg enemmän kuin lähtöpainoni. Huh heijaa! Todella kiva fiilis tuli, kylläkin pitää muistaa, että osa on nestettä ja toivottavasi osa on myöskin lihasmassaa. Päätimme Elinan kanssa olla lisäämättä annoskokoja tai tehdä muutenkaan mitään muutoksia ruokavalioon.

Tämän viikon jälkeen vaihtuu myöskin treeniohjelma. Olen ollut tosi tyytyväinen Elinan tekemään 4 krt/vko tehtävään treeniohjelmaan. Alkuhapotuksen jälkeen on päässyt hitaasti myöskin painoja jo lisäilemään ja kuormitusta kasvattamaan. Todella kovasti odotan seuraavan jakson ohjelmaa, jonka pääliikkeet ovat etukyykky, rinnalleveto ja kapea penkkipunnerrus. Se mistä oon erityisesti tykännyt Elinan kanssa treenaamisessa on, että hän kuuntelee ja kyselee jatkuvasti minun tuntemuksia ja mielipiteitä. Yrittää tehdä treenaamisesta mahdollisimman helposti lähestyttävää ja miellyttävää.

Personal Traineria valittaessa itselleni ainakin on ollut tärkeää, että henkilökemiat toimivat ja PT on helposti samaistuttava sekä hän aidosti haluaa olla vierelläni projektin aikana. Vaikka tapaamiset kestävät vain tunnin, josta käytämme vain 15 minuuttia treenaamiseen, koen, että keskustelut ja yhteiset pohdinnat ovat olleet se juttu, jota olen kaivannut omaan treenaamiseen. Se, että PT on sitoutunut projektiini vaikuttaa tosi paljon myös omaan motivaatiooni.

Tämä viikko vedetään tosiaan vielä vanhalla ohjelmalla ja ensi viikolla pidetään talvilomaviikkoa Levin rinteillä, joten kevyt palauttelujakso on tiedossa. Kylläkin tiukka ruokavalio säilyy.

image description

Petri - Esport Challenge -osallistuja

Olen 26-vuotias Kaupanalan esimies Helsingistä. Urheilutaustaa minulta löytyy jääkiekosta sekä jalkapalloa pelasin n.15v. Jälkimmäisessä tuli pelattua Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla Ykkösessä. Nykyään kesäisin tulee pelailtua tennistä sekä jalkapalloa ei niin tosissaan ja talvella jääkiekkoa ei myöskään niin tosissaan. Challengen aikana minua valmentaa PT Oskari Niemi.

22.3.2017 - Petri

Viikko 5

Kohta on 1/3 jo takana haastetta! Omasta mielestä tuloksia alkaa pikkuhiljaa tulemaan. Olotila on erittäin fresh! Ruokailut rupee jo sujumaan ihan hyvin ja sitä herää miettimään että mitä kaikkea sitä on ennen tullut syötyä.. Kropalla ei ole ollu hyvä olla ja sen on nähnyt peilistä mutta ei ole herännyt tekemään asialle mitään kuin vasta nyt. Parempi myöhään kun ei millonkaan! Treeneistä sen verran että lenkeillä askellus alkaa keventyä ja vauhti lisääntyä sekä salitreenit kulkee myös. Torstaina on Crosstraining tunti ja sitä henk.koht odotan todella hyvillä fiiliksillä koska aina olen sitä halunnut kokeilla. Muistakaa ihmiset liikkua! Se tuo niin paljon energiaa kroppaan sekä pääkoppaan, vaikka se lähteminen sinne lenkille tai salille tuntuu erittäin haastavalta(tiedän tunteen) niin kengät jalkaan ja menoks! Se fiilis mikä tulee sen treenin jälkeen on vaan jotain niin siistii! Tsemppiä teidän viikkoon ja muistakaa liikkua ja nauttia elämästä!

-Petri

image description

Anu - Esport Challenge -osallistuja

Mottoni on: Valoisa asenne on päätös, joka vie eteenpäin. Challengen aikana minua valmentaa PT Kimmo Kourunen.

21.3.2017 - Anu

Hei!

Kuluneella viikolla treenini ovat sujuneet välillä tahmeammin kuin toisinaan. Porrastreenit, lenkit ja salitreenit ovat vuorotelleet ohjelmassani.

Toisinaan on kehonhuolto tuntunut vetävän enemmän puoleensa kuin itse treenaaminen.
Matkasta nauttiminen kuitenkin jatkuu, myös haastavina hetkinä.

Ilo huomata kuinka kevään ja auringon myötä ulkona liikkuu enemmän ja enemmän lenkkeilijöitä joilta saan myös motivaatiota ja energiaa omaan treenaamiseeni.

Kompurointia on sattunut vastaantulleiden haasteiden muodossa, mutta tie vie eteenpäin.
Nyt odotan innolla yhteistreenejä jotka tuovat vaihtelua yksin tekemiseeni.

Juoskaamme yhdessä kohti kesää.
Anu