14.6.2017 -

Esport Challenge takana

Aikamoinen challenge takanapäin. Nyt viikon ajan pohtinut koko projektia, tuloksia ja oppeja. Tässä blogikirjoituksessa voisin vähän fiilistellä juuri kokonaisuutta, kertoa tuloksista ja jakaa 3 oppia, jotka sain.

Koko projektin tavoite oli nostaa lihasmassaa. Aikaisemmin kompastuskivinä ovat olleet tuen ja tiedon puute. Challenge-projektiin kuului henkilökohtainen personal trainer, joka oli koko matkan ajan tukena ja jeesimässä, sekä challenge-jengi, jonka kanssa treenattiin yhdessä kohti henkilökohtaisia tavoitteita.

Vasta ehkä kolmannella PT kerralla tajusin, mikä merkitys on henkilökohtaisella coachilla. Alkuhuuman jälkeen iski treenatessa vastaan realiteetit, jolloin juuri PT:n läsnäolo tsemppasi eteenpäin. Itselleni on todella tärkeää, että muutosprojekteissa on aina joku, joka kulkee vierellä työntää epämukavuusalueelle. Näitä molempia asioita sain koko projektin ajan omalta personal traineriltani Elinalta. Meillä syntyi luottamus tosi nopeasti ja projektin edetessä huomasimme jakavamme arjen huolia myöskin toisillemme.

Mitä tulee challenge-jengiin niin se toimi hyvänä reflektiopintana sekä fiiliksen nostattajana. Yksin puurtaminen ei sovi omalle luonteelleni, joten yhteistreenit antoivat kovasti energiaa ja vaihtelua salitreeneihin. Yhteistreenit olivat muutenkin tosi monipuolisia ja oli kiva päästä tutustumaan Esportin tarjontaan, joka on varmasti yksi pääkaupunkiseudun laajimmista.

Sitten tuloksiin, jotka kiinnostivat itseäni kovasti. Tosiaan tavoitteena oli nostaa painoa ja lihasmassaa. Heitimme Elinan kanssa arvion, että 5kg painoa lisää on varmasti realistinen lyhyessä aikaa. Meille tehtiin myöskin alussa ja lopussa lihaskuntotestit sekä hapenottokykyä mittaava rasitustesti. Kova treeni tuottikin tulosta. Painoa tuli lisää 5kg, joista suurin osa, yli 3kg oli lihasmassaa ja rasvaprosentti pysyi samassa. Suurimmat muutokset tapahtui yläkropassa. Lihaskuntotestien tuloksetkin paranivat tosi kivasti. Kaiken kaikkiaan tulokset olivat enemmän mitä itse osasin odottaa. Kaikista parasta tietenkin on, että fiilis on korkeallla vieläkin ja pääsi näkemään muutoksia niin numeroissa kuin peilissäkin.

Loppuun vielä haluan nostaa 3 oppia, jotka jäi matkan varrelta mieleen, joista voi olla sinulle myöskin hyötyä:

1. Säännöllinen ruokavalio on kaiken keskiössä! Energiatasot pysyivät niin työssä kuin treenatessa aivan uusilla leveleillä kun sai säännöllisyyttä ruokailuihin. Etenkin aamupalaan totuttauminen ja välipalojen mukaantulo ovat olleet mieluisia muutoksia.

2. Kun tiedät mitä teet, säästyy energiaa. Sain heti alkuun tosi hyvän treeniohjelman Elinalta, jossa oli neljälle päivälle saiiohjelma ja sitten palautuspäivät. Salille mentäessä oli selvät sävelet mitä tehdään, niin ei mennyt energiaa ja aikaa turhaan pööpöilyyn ja ihmettelyyn. Ohjelmat oli myöskin fiksusti mietitty, jotta huomioidaan kokonaisvaltainen ja tasapainoinen treenaaminen.

3. Jos päädyt ottamaan personal trainerin niin luottamus ja tunne ovat tärkeimmät asiat, jotka on hyvä ottaa huomioon. Jos henkilökemiat eivät natsaa heti alussa, älä epäile sanoa sitä ääneen. Ei kyse ole PT:n ammattitaidon kyseenalaistamisesta, vaan henkilökemioista. On tavoite sitten mikä tahansa, tavoitteen tulee olla yhteinen niin, että molemmat osapuolet ovat siihen sitoutuneita.

Loppuun vielä iso kiitos Elinalle, joka tsemppasi koko projektin ajan meikäläistä. Aivan huikea persoona, osaava tyyppi ja ennen kaikkea suurella sydämellä hoitaa hommansa. Kiitos myös koko Esportin jengille kaiken tämän mahdollistamisesta. Yläfemmmat myöskin challenge-jengille mukanaolosta ja hikisten treenihetkien jakamisesta.


Takaisin