19.6.2017 -

15 viikkoa takana

Minulla oli tavoite 15 viikon aikana päästä eroon raskauskiloista, kohottaa kuntoa sekä kasvattaa lihaksia. Koen onnistuneeni kaikissa, vaikka jäin muutaman kilon asettamastani painotavoitteesta. Viikko sitten pidetyt kuntotestit osoittivat, että kuntoni oli kohonnut todella hyvin, lihasvoima oli kasvanut ja senttejä oli lähtenyt. Sain kuntotestien jälkeen omat sykerajani ja ylipäätään palautteen kuntotasosta sekä kirjalliset liikuntaohjeet turvalliseen harjoitteluun ja tulosten parantamiseen. Tuloksista näkyi erityisesti se, että minun tulisi harjoittaa enemmän liikuntaa peruskestävyyssykkeillä eli aina ei ole tärkeä treenata kovilla sykkeillä. Pyrinkin nyt panostamaan kesän aikana pitkiin tehokkaisiin kävelylenkkeihin.

Lisäksi meistä otettiin uudestaan kehon neofit skannauksella 3d-kuvat, josta näkyi 15 viikon aikana tapahtuneet muutokset. Kuvasta pystyi näkemään hyvin, mistä senttejä oli lähtenyt. Kuva oli edelleen aika järkyttävä, mutta se motivoi minua eteenpäin ja kuvasta pystyi hyvin katsomaan, mihin osaan kehoa erityisesti tarvitaan vielä treeniä. Oli tavoitteenasi sitten vartalon kiinteytys, lihasmassan kasvatus tai laihdutus, niin suosittelen käymään Neofit skannauksessa. Se etten päässyt aivan tavoitepainooni näkyi kyllä valitettavasti kuvasta, mutta kesän aikana toivottavasti tämäkin asia korjaantuu. Vauvani imetys asetti omat haasteet sille, että ruokapuolesta en hirvittävästi voinut tinkiä.

Olen enemmän kuin kiitollinen mahtavalle Sannalle, joka sai minun salimotivaation, kunnon ja lihasvoiman kasvuun. Olen sitä mieltä, että jos haluaa saada aikaan tuloksia ja saada oikeasti PT:stä kaiken irti, tulisi tapaamisia olla kerran viikossa. Meillä oli PT tapaamisia 15 viikon aikana 5 ja minusta niitä ehkä olisi tullut olla useammin. Joka kerta Sannan luota lähdettyäni päätin ottaa itseäni niskasta kiinni vielä kovempaa, mutta mitä pidempi väli tapaamisissa oli, vaikutti se motivaatioon erityisesti salin puolella. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että kyllä salilla kävijöiden kannattaa vähintään ottaa edes se yksi PT-tapaaminen, jotta ammattilainen laatii saliohjelman sekä katsoo liikeradat ja painot kohdilleen. Voin lämpimästi suositella Sannaa kaikille kuntoilijoille, erityisesti synnyttäneille pienten lasten äideille. Sanna oli ottanut minun lähtötilanteen todella hyvin huomioon. Sanna on hyvä tsemppari, pitää todella hyviä HIIT-treenejä ja laatii loistavat ohjelmat sekä kuuntelee oman asiakkaan toiveita.

Itse en voi sanoa haastetta vain 15 viikon kuntokuuriksi, sillä tulen jatkamaan elämääni kuten haasteen aikana. En tinkinyt juuri ruokavalion kanssa ja treenikerrat oli määritelty sen mukaan, että tulen noudattamaan niitä vielä haasteen jälkeenkin. Aion edelleen noudattaa 4 treenikerran viikkoja. Minulla on todettu tämän haasteen aikana vasemmassa olkapäässä kalkkeumaa ja ikävikseni kuntotesteissä riuhtasin olkapäätäni niin, että kipu paheni ja nyt minun pitää olla tovi tekemättä mitään vasemmalla kädelläni ja käydä fysioterapiassa. Kalkkeuma ei johdu tästä kuntokuurista vaan iän tuomista vaivoista, jota sitten vauvan kantelu on pahentanut. Kun saan olkapääni kuntoutettua, otan taas Sannalta PT-tapaamisia. Syksyllä olisi tarkoitus juosta taas puolikas ja saada vähän nipistettyä viime juoksun aikaa. Saa nähdä miten käy.

Olen todella kiitollinen kaikille tähän projektiin osallistuneille. Esportilla on todella hyvät PT:t. Kenestäkään ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Ehkä itse tämän haasteen aikana tykästyin eniten Sannan, Elinan ja Antin asenteeseen sekä ammattitaitoon. He olivat selvästi tämän projektin ylläpitäjät ja kasvot.


Takaisin