Blogit

image description

Markku - Esport Challenge -osallistuja

Olen espoolainen kahden urheilevan nuoren isä. Ulkoilu ja liikunta ovat olleet minulle aina tärkeitä, mutta hektinen työ ja lasten harrastukset ovat jarruttaneet säännöllistä treenaamista. Yksin puurtaminen ei ole koskaan ollut minun juttu; oli se sitten sähly, muut pallopelit tai nyt talvella mukaan tulleet ryhmäliikuntatunnit, yhdessä treenaaminen on paljon hauskempaa. Olen mukana Esport Challengessa sen vuoksi että haluan treenata haasteellisemmin ja tavoitteellisemmin, unohtamatta ravintopuoltakaan. Päivittelen tänne fiiliksiä Challengen aikana siitä miten tavoitteellinen treenaus onnistuu kiireisen työn ja lasten harrastusaikataulujen lomassa. Challengen aikana minua valmentaa PT Kai Villanen.

19.4.2017 - markku

Kevät etenee!

Challenge on jo edennyt yli puolen välin ja jo nyt tuntuu että olen saanut sitä mitä lähdin hakemaan. Eli muutoksia ja säännöllisyyttä ruokailutottumuksissa sekä liikunnassa. Kaupassa tulee nykyisin kiinnitettyä enemmän huomiota siihen mitä ostoskärryihin laittaa, vettä kuluu päivän mittaan tasaiseen tahtiin ja välipalat ovat mukana ruokakellossa. Ja tämä kaikki automaattisesti. Toki silloin tällöin pieni nautiskelu on sallittua.

Liikkumisen osalta olen pyrkinyt löytämään vakiopäivät eri treeneille ja laittamaan nämä myös kalenteriin lipsumisen estämiseksi. Challenge on myös tutustuttanut minut eri lajeihin ja niissä vaadittaviin tekniikoihin. Crosstraining, intervallitreenit, juoksu sekä yoga/venyttely kuuluvat jatkossakin omaan ohjelmaan. Ostin myös treenien tueksi urheilukellon joka seuraa tarkasti omaa liikkumista, sykettä, palautumista ja päivittäisen tavoitteen saavuttamista. Ja useasti myös herättelee kesken työpäivän kun olen ollut liian kauan paikallani.

Challengen oppeja olen myös soveltanut kotioloissa kun salitreenit eivät ole mahdollisia. Esimerkiksi intervallijuoksua sekä lankutusta tasapainolaudalla tuli harrastettua viime viikonlopun mökkireissulla.

Tällä viikolla olisi seuraava tapaaminen PT Kaitsun kanssa ja agendalla olisi treeniohjelman päivittäminen. Saa nähdä mitä Kaitsu keksiikään

image description

Jonna - Esport Challenge -osallistuja

Olen 25-vuotias sairaanhoitaja, jonka tavoitteena olisi päästä vihdoin ja viimein siihen kuuluisaan kesäkuntoon. Challengen aikana minua valmentaa PT Antti Uimaniemi.

19.4.2017 - jonna

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Maanantaina tein ensimmäistä kertaa uutta saliohjelmaa. Valitettavasti emme kerenneet Antin kanssa näkemään ja käymään saliohjelmaa yhdessä läpi ennen kuin tein sitä itsenäisesti. Mutta paikat sain silti jumiin!

Tiistaina meillä oli taas ct treenit, jotka olivat taas yhtä hyvät ja hauskat kuin viime kerralla! Treenin lopuksi kävimme vielä hieman juoksemassa ja teimme intervallitreenin. Omalta osaltani juoksu meni vähän pilalle, koska sykkeet taas nousivat turhan korkealle eivätkä tulleet alas tarpeeksi nopeasti.
CT:n ollessa jälleen hyvin tehokas, en meinannut keskiviikkona päästä sängystä ylös ja töissä oli tuskaa käännellä potilaita.
Torstaina näimme Antin kanssa ja kävimme yhdessä saliohjelman läpi. Antilta sain taas hyviä huomioita mitä muuttaa tehdessäni treeniä. Ja on se aina mukavampi treenata jonku kanssa, joka tsemppaa.
Lauantaina lähdimme aikasin aamulla Nokialle pelaamaan jääkiekkoa tuomariporukalla. Hauskaa oli ja mikä tärkeintä, voitimme koko turnauksen! Kolme peliä yhden päivän aikana veti minut ihan piippuun ja sunnuntai tuli vietettyä leväten. Tänään taas salille!


-jonna

image description

Joonas - Esport Challenge -osallistuja

Olen 28-vuotias sosiaalisen median suurkuluttuja, PS Olen vegaani-tyttöjen suuri fani (kylläkin rakastan pekonia) sekä vesijuoksun Korpilahden piirimestari. Tavoitteena Esport Challengessa on nostaa lihasmassan määrää, joka vaatii ruokavalioremonttia sekä raakaa fysiikkatreenia. Lähtöpainoni on 67kg (pituus 175cm), joten 15 viikossa on paljon tekemistä, jotta saadaan lihas jos toinenkin esiin. Kovalla työllä saa tietty paljon tuloksia aikaan, mutta luotan enempi huumoriin tässäkin asiassa, joten ei muuta kuin pilke silmäkulmassa kohti Esport Challengea ja kyykkypaikkaa. Challengen aikana minua valmentaa PT Elina Stoor.

Treenitaivalta pääset seuraamaan myös Snapchatin puolella @pesojoonas sekä keskustelemaan Esport Challengen etenemisestä. Tervetuloa mukaan!

18.4.2017 - joonas

Hyvällä jengillä etiäpäin!

Viime viikon yhteistreenit oli Areenalla, jossa vedettiin juoksutreenit sekä vähän toiminnallista lihaskuntotreeniä. Paras motivaation nostattaja on kyllä jengi ympärillä. Kyllähän sitä saa aivan erilaista pontta treeniin kun sitä tekee yhdessä. Lisäpotkua treenaamiseen tuli myös päivitetystä treeniohjelmasta, jota käytiin yhdessä Elinan kanssa läpi.

Pääliikkeet ovat nyt uusittu sekä viikon päättävä kokovartalotreeni muuttui täysin. Mukaan saatiin soutuliikkeet, joiden tehtävä on vahvistaa lapaluun aluetta, jota olen nyt puoli vuotta kuntouttanut. Soutulaitekin on tullut viime viikkoina sen verran tutuksi, että jaan yhden pro tipsin teille: testatkaapa soutulaitteen pelejä! Jos ei muuta niin hyvät naurut siitä ainakin saa ja fiiliksen kesästä ja kesämökistä.

Ruokavaliota emme ole lähteneet muokkaamaan mitenkään suuresti. Sain Elinalta vaihtoehtoisen aamupalan kun valittelin, että puuro ei pidä nälkää. Banaaniletut ovat varmasti monelle tuttu juttu. Elinan ohjeessa itselleni uutta oli lisätä kaurahiutaleita sekä proteiinijauhetta sekaan. Voin sanoa että aika tuhdin oloinen setti tulee tuolloin. Ja jos ei lettuja ennätä aamulla paistaa niin kyseinen "taikina" menee tuollaisenaan pirtelönäkin. Tässä vielä Elinan ohje kokonaisuudessaan:

Banaaniletut / banaanipirtelö (reseptistä tulee 2 annosta):

100g heraproteiini suklaa

2 kananmunaa

2 banaania

60g kaurahiutaleita

0,5-1dl dl vesi/kauramaito/mantelimaito

100g marjoja

image description

Leena - Esport Challenge -osallistuja

Olen Leena, hiljattain synnyttänyt päälle kolmikymppinen äitiyslomalla oleva kahden pienen lapsen äiti. Liikunnan harrastaminen on minulle tärkeää, erityisesti pidän ryhmäliikuntatunneista ja juoksemisesta. Toivon löytäväni PT:n avulla kipinän kuntosalilla käymiseen. Tarkoitus on Challengen aikana aktivoida kuntoilu raskauden jälkeen oikeaoppisesti sekä saada kiinteämpi kroppa. Challengen aikana minua valmentaa PT Sanna Autio.

18.4.2017 - Leena

Treenaaminen Challenge-ryhmän ja PT:n kanssa

Moni ystäväni on kysynyt minulta, minkälaista on treenaaminen PT:n kanssa ja minkälaista on treenata Challenge-ryhmäläisten kanssa.

Kun sain puhelinsoiton, että minut oli valittu tähän Challenge-ryhmään, en osannut yhtään ajatella, mitä tuleman pitää. Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kuten jo aiemmin kirjoitin, minua jännitti meidän ryhmän ensimmäinen tapaaminen ja koko tämä konsepti itsessään. Tämä oli täysin turhaa, sillä meidän tiimi on aivan mahtava ja olen saanut joka kerta valtavan annoksen energiaa ja tahdonvoimaa meidän yhteisistä treeneistä. Yhteisiä treenejä meillä on noin kerran viikossa ja nämä ovat olleet todella tärkeitä motivaation ylläpitämisen kannalta. Olen jopa yllättynyt, miten hyvin porukasta on löytynyt yhteinen tekemisen-meininki. Vaikka meillä jokaisella on omat tavoitteemme ja erilainen kuntotausta, on jokainen pystynyt vetämään yhteiset treenit niin täysillä kuin vain on pystynyt. Eli hatunnostot tästä treenien vetäjille, jotka ovat ottaneet jokaisen kunnon huomioon, eikä kukaan ole joutunut tuntemaan itseään ulkopuoliseksi. Kuten olette lukeneet blogista meidän kuulumisia, meidän yhteistreenit vetää aina joku eri Esportin PT ja näin olemme saaneet mahdollisuuden tutustua eri PT:hin.

Viimeisimmät treenit meille veti Jonnan PT Antti. Antti veti todella hyvän juoksu + Cross Training-treenin. Antti oli ottanut juuri minusta erityisen hyvin huomioon meidän kaikkien kuntotason ja eritysplussa tuli loistavista juoksutreeneistä, mitä en ollut koskaan aiemmin päässyt kokemaan. Nyt osaan hyödyntää Antin intervalliharjoitteluvinkkejä joko Esportin juoksuradalla tai lenkkipolulla. Aina ei tarvitse mennä tasasen tappavaa vauhtia, vaan nopea- ja hidastempoisen juoksun vaihtelulla treeniin saa uutta virtaa.

Sannan kanssa olemme nyt tavanneet kolme kertaa. Suurin hyöty Sannasta on ollut minulle oikeiden liikeratojen löytäminen, uusien liikkeiden oppiminen, salimotivaation kasvattaminen sekä motivaation ylläpitäminen ylipäätään. Monesti PT:n kanssa harjoittelu linkitetään kuntoilun aloittaviin tai painon pudottajiin, mutta minusta yhtä lailla aktiiviliikkujille PT:n kanssa treenaaminen on tärkeää. Olen aiemmin käynyt salilla ja tehnyt epätoivoisesti sarjoja samoilla tutuilla laitteilla aivan väärillä painoilla ja toistoilla. Nyt kun Sanna on tehnyt minulle ohjelman, en jätä niitä viimeisiä tärkeimpiä ja raskaimpia liikkeitä tekemättä ja tiedän, miten paljon sitä painoa oikeasti jaksaa nostaa. Joka kerta salitreenin jälkeen tulen hyvällä tavalla kipeäksi, tietää tehneensä.

image description

Petri - Esport Challenge -osallistuja

Olen 26-vuotias Kaupanalan esimies Helsingistä. Urheilutaustaa minulta löytyy jääkiekosta sekä jalkapalloa pelasin n.15v. Jälkimmäisessä tuli pelattua Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla Ykkösessä. Nykyään kesäisin tulee pelailtua tennistä sekä jalkapalloa ei niin tosissaan ja talvella jääkiekkoa ei myöskään niin tosissaan. Challengen aikana minua valmentaa PT Oskari Niemi.

13.4.2017 - Petri

Viikko 8

Ensimmäinen viikko kun treenaamaan lähteminen tuntuu haastavalta.. ei meinaa saada itseään revittyä salille tai lenkille.. mutta sitä yrittää peilin edessä miettiä että miksi en lähtisi koska muutokset tähän mennessä ovat olleet hyviä niin miksi lopettaa tähän. Täytyy yrittää kaivaa hieman kadonnut motivaatio taas takaisin ja puskea vain eteenpäin! Tämä varmasti kuuluu myös asiaan kun muutos ollut niin suuri vanhaan elämään verrattuna mutta ei anneta sen nujertaa! Hommia on tehtävä jos haluaa jotain saavuttaa! 7viikkoa aikaa vielä saada ylimääräisiä kiloja pois. Tästä se taas lähtee rullaamaan!

Ensi viikkoon!

-Petri

image description

Anu - Esport Challenge -osallistuja

Mottoni on: Valoisa asenne on päätös, joka vie eteenpäin. Challengen aikana minua valmentaa PT Kimmo Kourunen.

11.4.2017 - Anu

Ryhmän tuki

Moi!
Juuri päättyneet yhteistreenit Esport Arenalla, sekä edelliset yhteistreenit perjantaina Bristolissa todistivat taas, kuinka valtava merkitys ryhmän tuella on motivaation ylläpitämiseksi ja kokonaisuuden hallitsemiseksi omienkin treenien suhteen. Pilkettä silmäkulmassa treenatessa, ja tsemppaamista puolin ja toisin koko treenaamisen ajan. Loistava porukka kasassa, ja hyvät pt:t ohjeistamassa sekä kannustamassa, unohtamatta kameran takana olijoiden tukea. Kiitos kaikille.

Omalta osaltani viikko eteni maltillisesti jalkani kuntoa seuraillen, ja sen mahdollistamissa puitteissa treenaten. Voisin luonnehtia viikkoa lomaviikoksi, kun tarkastelen kokonaisuutta näin jälkikäteen. Salitreenejä yläkropalle ja venyttelyjä kautta linjan toki tuli tehtyä, sekä kävelylenkkejä mutta porrastreenit ja juoksuosuudet ovat olleet tauolla. Ravinnon suhteen en tehnyt suuriakaan muutoksia, vaikka treenien suhteen oli rauhallisempaa, joten nyt tuntuu että olisi ollut tarpeellista huomioida myös tuo puoli. Kävely on tuntunut jo mukavalle viimepäivinä, tänään yhteistreeneissä pääsinkin testaamaan myös tuntumaa juoksuni suhteen. Himmaillen päätin treenini tehdä, ja kuulostella koko ajan tuntemuksia - lienee järkevää edetä nyt rauhassa tosiasiat huomioiden. Kimmon kanssa jutellessani päätimme että palaan treeniohjelman pariin heti kun se on mahdollista, huolellisten alkulämmittelyjen kautta, täysipainoisesti.

Tulevaa viikkoa odotan nyt innolla. Toivon treenieni edistyvän taas oikeaan suuntaan, ja samalla kevään etenemistä luonnossa ja yhä kasvavaa valoisuutta aikaisiin aamuihin.
Auringon paistetta viikkoosi,
Anu.