Blogit

image description

Markku - Esport Challenge -osallistuja

Olen espoolainen kahden urheilevan nuoren isä. Ulkoilu ja liikunta ovat olleet minulle aina tärkeitä, mutta hektinen työ ja lasten harrastukset ovat jarruttaneet säännöllistä treenaamista. Yksin puurtaminen ei ole koskaan ollut minun juttu; oli se sitten sähly, muut pallopelit tai nyt talvella mukaan tulleet ryhmäliikuntatunnit, yhdessä treenaaminen on paljon hauskempaa. Olen mukana Esport Challengessa sen vuoksi että haluan treenata haasteellisemmin ja tavoitteellisemmin, unohtamatta ravintopuoltakaan. Päivittelen tänne fiiliksiä Challengen aikana siitä miten tavoitteellinen treenaus onnistuu kiireisen työn ja lasten harrastusaikataulujen lomassa. Challengen aikana minua valmentaa PT Kai Villanen.

10.4.2017 - markku

Paluu arkeen

Viikko Tahkolla meni aivan mahtavasti ulkoillen talvimaisemissa. Salitreenit jäivät PT:n pyynnöstä väliin ja ruokavaliotakaan ei noudatettu niin orjallisesti vaan loman kunniaksi myös nautiskeltiin. Takaisin tullessani yllätyinkin että paino ei ollut noussut. Hiihtolenkit ja päivät rinteessä olivat näköjään tehneet tehtävänsä.

Paluun jälkeen oli hieman outo olo treenitauosta ja arkirutiinien katkeamisesta johtuen, ja tämän vuoksi heti ensimmäisenä päivänä pakkasin salikamat mukaan töihin jotta paluu arkeen tapahtuisi heti eikä viikon päästä. Treenit maistuivat hyvältä ja paluu arkeen oli helpompi kuin luulinkaan. Keskellä viikkoa minulla oli parin päivän työreissu, ja sinne otin myös salikamat mukaan. Nykyään hotelleissa on yllättävän monipuoliset kuntosalit, ja työpäivän päätteeksi ehdin vetää tunnin treenit ennen illallista asiakkaiden kanssa. Vaihtoehtona olisi ollut löhöäminen huoneessa tai aulabaari, mutta treenien jälkeen saatoin hyvällä omallatunnolla syödä kunnon illallisen vaikkei se kanasalaatti ollutkaan.

Perjantaina oli vuorossa vielä yhteistreenit muun Challenge-tiimin kanssa. Kyseessä olivat aamutreenit Bristolissa, jotka alkoivat jo 7.30. Tähän kun laskee vielä matkan Tapiolasta Helsingin keskustaan, oli aamulla aikainen herätys. Noh, uni katosi hyvin nopeasti silmistä kun päästiin tekemään kyykkyjä ja maastavetoja. Hyvät treenit, mutta hiukan liian aikaisin minulle. Klo 8 treeneihin ehtisin jos ne olisivat lyhyen matkan päässä

Nyt kun päivät pitenevät, harkinnassa on kokeilla työmatkapyöräilyä, ja myös lenkkeilyä joilla saa mukavaa vaihtelua salitreeneihin. Nauttikaa keväästä!

image description

Leena - Esport Challenge -osallistuja

Olen Leena, hiljattain synnyttänyt päälle kolmikymppinen äitiyslomalla oleva kahden pienen lapsen äiti. Liikunnan harrastaminen on minulle tärkeää, erityisesti pidän ryhmäliikuntatunneista ja juoksemisesta. Toivon löytäväni PT:n avulla kipinän kuntosalilla käymiseen. Tarkoitus on Challengen aikana aktivoida kuntoilu raskauden jälkeen oikeaoppisesti sekä saada kiinteämpi kroppa. Challengen aikana minua valmentaa PT Sanna Autio.

10.4.2017 - Leena

Motivaatio hukassa

Vaikein ja raskain Challenge-viikko takana. Mistä tämä johtui ja sainko otettu itseäni niskasta kiinni ja miten?

Kävin viikko sitten perjantaina kavereiden kanssa syömässä ja vähän kilistelemässä kuplajuomaa. Rangaistuksena siitä olo oli koko viikonlopun ja vielä alkuviikonkin hutera ja syömiset meni rehellisesti sanottuna penkin alle vaikka sentään sunnuntaina kiskoin itseni jo salille. Itse asiassa miltei koko viime viikon minun oli vaikea saada itseni urheilemaan ja kotona virpojille ostetut suklaamunat kiinnosti huomattavasti enemmän. Lisäksi perheemme oli flunssassa, joten flunssa yhdessä juhlimisen tuoneen väsymyksen kanssa vei kyllä motivaation todella pohjille. Sen kyllä taas muistin, että jos haluaa tuloksia ja hyviä treeniä, ei skumppapulloja kannata poksautella vaikka välillä se onkin niin kivaa.

Meillä oli ryhmän yhteistreenit perjantaina aamusta, mutta en päässyt niihin. Onneksi olin sopinut Sannan kanssa treffit ja hänen treeneistä saama uusi into ja energia auttoi minua jaksamaan eteenpäin projektini kanssa. Sanna oli tehnyt minulle uuden ohjelman, jossa keskityttiin erityisesti jalkoihin, peppuun ja kyljyksiin. Valitettavasti penkillenousuissa tuli huomattua se, että lantioni on edelleen todella jäykkä ja lisäksi jalkojen ponnistusvoima ja lihasvoima ovat joko hävinneet tai sitten niitä ei ole siellä koskaan ollutkaan. Tämä antoi kipinän jatkaa treenaamista ja iskeä heikoimpiin kohtiin. Olen todella onnellinen siitä, että Sanna oli taas löytänyt ne minun "heikoimmat" kohdat ja ohjelma sisälsi liikkeitä, joita en taatusti olisi alkanut itsekseni salilla tekemään.

Eilen tempasin juoksulenkin ja se sujui taas keveimmin askelin kuin viikolla. Treenaamisesta saa välillä lipsua, mutta jos koko motivaatio häviää, on vaikea nousta takaisin jaloilleen. Juhliminen ja herkuttelu on välillä OK, kunhan ne ei lamaannuta täysin. Ehkä itsellänikään ei olisi ollut niin suuria vaikeuksia päästä juhlimisen jälkeen balanssiin, jos flunssa ei olisi vienyt niitä vähäisiäkin voimia. Kiitos Sannan ja uuden ohjelman, jaksan taas painaa. Sanna on kyllä mahtava PT, hän osaa olla omalla tavallaan tiukka, mutta kuitenkin muistaa aina kannustaa vaikka itsestä tuntuu, että lihasvoimaa ja ylipäätään tahtoa ei tahdo löytyä. Lisäksi hänen oma upea ja ryhdikäs vartalo auttaa tsemppaan. Huomenna on onneksi meidän Challenge-porukan yhteistreenit, joten uusi viikko alkaa varmasti paremmin.

terkuin Leena

image description

Jonna - Esport Challenge -osallistuja

Olen 25-vuotias sairaanhoitaja, jonka tavoitteena olisi päästä vihdoin ja viimein siihen kuuluisaan kesäkuntoon. Challengen aikana minua valmentaa PT Antti Uimaniemi.

10.4.2017 - jonna

Sportyfeel kokemuksia

Saimme tosiaan haasteen alussa Lidliltä Sportyfeel-tuotteita testiin ja tukemaan meidän monipuolista ruokavaliota. Omaan ruokavaliooni tosiaan ei kuulunut näistä tuotteista kuin palkkari ja protskujauhe. Joten olen muita tuotteita maistattanut kämppikselläni.

Omat suosikkini ovat siis edelleen Reco pro+ sekä Whey pro+ ja näistä kummastakin suklaanmakuiset. Olen molempia käyttänyt heti treenin jälkeen. Jos olen ottanut pelkkää protskua, niin olen siihen lisäksi ottanut vielä banaania. Ja näitä tuotteita olen käyttänyt ainoastaan treenipäivinä, lepopäivinä en ole käyttänyt mitään lisäravinteita. Normaalisti haluan saada kaikki tarvittavat ravintoaineet tavallisesta ruuasta ja olen ollut aika kriittinen lisäravinteiden suhteen, mutta näistä olen nyt löytänyt itselleni semmoiset tuotteet, jotka aion myös jättää ruokavaliooni. Tuotteet ovat myös erittäin hyvänmakuisia, joten se vie myös samalla makenhimon.

 

image description

Joonas - Esport Challenge -osallistuja

Olen 28-vuotias sosiaalisen median suurkuluttuja, PS Olen vegaani-tyttöjen suuri fani (kylläkin rakastan pekonia) sekä vesijuoksun Korpilahden piirimestari. Tavoitteena Esport Challengessa on nostaa lihasmassan määrää, joka vaatii ruokavalioremonttia sekä raakaa fysiikkatreenia. Lähtöpainoni on 67kg (pituus 175cm), joten 15 viikossa on paljon tekemistä, jotta saadaan lihas jos toinenkin esiin. Kovalla työllä saa tietty paljon tuloksia aikaan, mutta luotan enempi huumoriin tässäkin asiassa, joten ei muuta kuin pilke silmäkulmassa kohti Esport Challengea ja kyykkypaikkaa. Challengen aikana minua valmentaa PT Elina Stoor.

Treenitaivalta pääset seuraamaan myös Snapchatin puolella @pesojoonas sekä keskustelemaan Esport Challengen etenemisestä. Tervetuloa mukaan!

6.4.2017 - joonas

Viikko pois salilta

Motivaation ylläpitäminen ei ole mikään itsestäänselvyys. Motivaatiota kun ei voi noin vain tankata tai säilöä. Motivaation ylläpitäminen tai löytäminen on tuskallisen vaikeaa välillä, kun taas motivaation kadottaminen käy käden käänteessä.

Viikon reissu lappiin antoi luvan ottaa iisimmin treenaamisen sekä ruokavalion suhteen. Vikoina päivinä aktivoin itseni rinteestä punttisalin puolelle. Treenaaminen lähti käyntiin yhtä huonosti kuin purkka tukasta. Arjen rutiineista hellittäminen oli tehnyt tehtävänsä. Sanotaan, että vierivä kivi ei sammaloidu. Pitää niin paikkaansa. Treenaamisessa tärkeää on pitää aina liike yllä. Uudelleen käynnistäminen kun vie paljon ylimääräistä energiaa itse treenaamiselta.

Nyt matkalla kohti Helsinkiä sitä miettii, mistä löytää motivaatio treenaamisen sekä, kuinka saada taas rutiineista kiinni. Ensi töikseni avaan kalenterini ja merkkaan treenipäivät ylös. Kun treenipäivät ovat valmiina kalenterissa, ei tarvitse kesken työpäivän miettiä missä välin sitä treenaa. Varaan ajan Personal Trainerilleni, jotta saan taas "kurin" takaisin treenaamiseen. Onnekseni myös perjantaina on aamusta yhteistreenit koko challenge-jengin kanssa niin pääsee kuulemaan miten muilla on mennyt. Sekä muistutan itseäni omista tavoitteistani, jotta motivaation liekkiä voisi alkaa taas sytyttämään.

image description

Petri - Esport Challenge -osallistuja

Olen 26-vuotias Kaupanalan esimies Helsingistä. Urheilutaustaa minulta löytyy jääkiekosta sekä jalkapalloa pelasin n.15v. Jälkimmäisessä tuli pelattua Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla Ykkösessä. Nykyään kesäisin tulee pelailtua tennistä sekä jalkapalloa ei niin tosissaan ja talvella jääkiekkoa ei myöskään niin tosissaan. Challengen aikana minua valmentaa PT Oskari Niemi.

5.4.2017 - Petri

Viikko 7!

Viikko 7 käynnistyi tapaamisella Pt:n kanssa. Kävimme läpi mennyttä 6viikkoa sekä uutta treeniohjelmaa. Vaihdoimme ohjelmaa niin että 3x sali ja 1xlenkki viikossa. Nyt ruvetaan treenaamaan jo vähän kovempaa että sitten loppuviikoista ollaan valmiita vetämään vieläkin kovempaa! Itse olen pitänyt Pt:n kanssa treenaamisesta paljon. Itse saa myös enemmän uskoa omaan tekemiseen! Suosittelen Pt:n hankkimista jos vain suinkin on mahdollista! Olen siis ollut erittäin tyytyväinen omaan Personal traineriin Oskari Niemeen. Itse olen hyvillä fiiliksillä yrittänyt jaksaa treenata ja vaikka välillä vaikealta tuntuukin ni täytyy vain lähteä treenaamaan. Hyvää loppuviikkoa!

-Petri

image description

Anu - Esport Challenge -osallistuja

Mottoni on: Valoisa asenne on päätös, joka vie eteenpäin. Challengen aikana minua valmentaa PT Kimmo Kourunen.

4.4.2017 - Anu

Juoksu tauolla

Vauhdikkaasti alkaneen Challengen laittoi osaltani hetkeksi tauolle pieni loukkaantuminen.

Hiukan hätäännyin kun jalkani "paukahti " ja sain todeta etten minäkään ole terästä. Kipu oli myös henkistä kipua miettiessäni kuinka treenaamiseni nyt käy. Kuinka tämä tulee vaikuttamaan kokonaisuuteen ja miten nyt saavutan tavoitteeni?
Mitä tein väärin?
Laitoinko itseni liian koville?
Miten nyt tulee toimia?
Onneksi apua ja tukea tuli neuvojen muodossa - kiitos!

Aikuisena urheilun ja juoksuharrastuksen aloittaneena eteeni tulee jatkuvasti asioita, jotka pidempään urheilleille - kenties jo lapsesta / nuoresta saakka - ovat tuttuja, ehkäpä itsestään selviä, itselleni kuitenkin aivan uusia ja outojakin.
Haastavia käänteitä, uuden omaksumista ja itseni kuuntelemista koko kehon hyvinvoinnin varmistamiseksi, treenien tukemiseksi ja jatkamiseksi - tavoitteiden saavuttamiseksi. Tunnistamista mikä minulle sopii ja mikä ei.

Treenit jatkuvat vähitellen myös alakropalle, näin ollen painotus siirtyy vähitellen pois ylävartalosta ja käsistä.
Kävellen mennään, pikkuhiljaa juoksua hakien - tavoite mielessä.

Odotan innolla tulevaa yhteistä treeniä muiden kanssa toivoen että voin osallistua siihen jo täysipainoisesti toisten mukana.

Ensi viikkoon
- Anu