Blogit

image description

Jonna - Esport Challenge -osallistuja

Olen 25-vuotias sairaanhoitaja, jonka tavoitteena olisi päästä vihdoin ja viimein siihen kuuluisaan kesäkuntoon. Challengen aikana minua valmentaa PT Antti Uimaniemi.

4.4.2017 - jonna

Hei kaikille!

Olen potenut ikäkriisiä koko viime viikon, nimittäin täytin tänään 26! 30 on lähempänä kuin 20... Mutta se ei ole kuitenkaan estänyt treenaamasta. Maanantaina kävin pitkästä aikaan treenaamassa Bristolissa. Treeni sujui paljon paremmin kuin viime viikolla, vaikka sykkeet hieman nousivatkin, niin ne eivät kivunneet kuitenkaan niin korkealle kuin edellisviikolla. Tiistaina oli vuorossa palauttava lenkki meren rannalla koirien kanssa.

Keskiviikkona oli taas Challenge-jengin yhteistreenit, johon pääsi osallistumaan ainoastaan naiset jonka seurauksena ei ainakaan naurua ja kikastusta puuttunut. Treenit meille veti tällä kertaa Jussi. Treenin teemana oli toiminnallinen treeni. Treenissä emme käyttäneet ollenkaan painoja, vaan teimme kaikki oman kehon painolla. Apunamme käytimme trx-liinoja, laatikkoa sekä köysiä. Treenissä kyllä hiki virtasi ja syke nousi naurua unohtamatta. Oli Jussilla kyllä välillä kestämistä meidän naisten kanssa :D
Torstaina paikat olivatkin niin jumissa, että pidin lepopäivän jotta perjantaina jaksoin mennä taas salille vetämään oman tutun salitreenin.
Oman pt:ni kanssa sovimme viime viikolla, että tällä viikolla aloitan tekemään uutta saliohjelmaa, joka on jo nopea tempoisempi ja raskaampi kuin edellinen. Siitä kerron lisää ensi viikolla. Mukavaa viikkoa kaikille!

Synttäriterveisin, Jonna

image description

Markku - Esport Challenge -osallistuja

Olen espoolainen kahden urheilevan nuoren isä. Ulkoilu ja liikunta ovat olleet minulle aina tärkeitä, mutta hektinen työ ja lasten harrastukset ovat jarruttaneet säännöllistä treenaamista. Yksin puurtaminen ei ole koskaan ollut minun juttu; oli se sitten sähly, muut pallopelit tai nyt talvella mukaan tulleet ryhmäliikuntatunnit, yhdessä treenaaminen on paljon hauskempaa. Olen mukana Esport Challengessa sen vuoksi että haluan treenata haasteellisemmin ja tavoitteellisemmin, unohtamatta ravintopuoltakaan. Päivittelen tänne fiiliksiä Challengen aikana siitä miten tavoitteellinen treenaus onnistuu kiireisen työn ja lasten harrastusaikataulujen lomassa. Challengen aikana minua valmentaa PT Kai Villanen.

3.4.2017 -

Hiihtoa ja mutkamäkeä

Challengen osalta tämä viikko on mennyt talvisissa merkeissä Tahkolla. Kelit ovat olleet aivan mahtavat ja aurinko on paistanut koko viikon! PT Kaitsun pyynnöstä jätin salitreenit väliin jaohjelmassa on ollut vuoropäivinä hiihtoa ja laskettelua. Ulkoilu on maistunut varsinkin kun arkisin ei ikinä ehdi näin paljon ulkona liikkumaan.

Otin Tahkolle mukaani myös muutamia Sportyfeelin patukoita jotka ovat olleet avuksi hiihtolenkeillä ja mäessä. Patukka on helppo sujauttaa taskuun ja napata sieltä tauon aikana että ateriarytmi pysyy suurin piirtein suunniteltuna.

Täytyy kyllä tunnustaa että pikkuisen kaipaa myös salitreenejä ja ryhmäliikuntatunteja. No ensi viikolla sitten paluu arkeen.

image description

Leena - Esport Challenge -osallistuja

Olen Leena, hiljattain synnyttänyt päälle kolmikymppinen äitiyslomalla oleva kahden pienen lapsen äiti. Liikunnan harrastaminen on minulle tärkeää, erityisesti pidän ryhmäliikuntatunneista ja juoksemisesta. Toivon löytäväni PT:n avulla kipinän kuntosalilla käymiseen. Tarkoitus on Challengen aikana aktivoida kuntoilu raskauden jälkeen oikeaoppisesti sekä saada kiinteämpi kroppa. Challengen aikana minua valmentaa PT Sanna Autio.

3.4.2017 - Leena

Uusia treenimuotoja

Less Millsin Sprint-tunti

Kävin sunnuntaina kokeilemassa Centerissä Les Millssin Sprint-tuntia. Kyseessä on 30 minuuttia kestävä erittäin kovatehoinen HIIT-treeni, joka tehdään pyörän päällä. Minusta tuntui, että tein miltei koko tunnin maksimisykkeellä. Tunti oli siis todella tehokas ja erityisenä plussana sen lyhyt kesto. Joskus spinningtunnin aikana huomaan katsovani turhan usein kelloa, varsinkin jos kappaleet eivät miellytä tai on muuten vain huono päivä. Sprintissä työkappaleita ei puolen tunnin aikana ole kuin muutama, mutta biisit ovat todella pitkiä. Jokaisen kappaleen sisällä työosuudet koostuvat lyhyistä työjaksoista, jonka jälkeen tulee aina lyhyt palautus. Toivon todella, että tämä tunti löytäisi tiensä myös Esporttiin. Sprint oli treenimuoto minun makuun.

Toiminnallinen yhteistreeni

PT Jussi veti meille Challenge-ryhmäläisille toiminnallisen treenin Bristollissa. Meidän ryhmästä vain naiset oli tällä kertaa edustettuina. Meillä kaikilla oli ollut motivaatiopulaa viimeisen viikon aikana, mutta Jussi sai meihin virtaa. Treeni alkoi lämmittelyllä, sen jälkeen teimme TRX-nauhoilla ylävartaloa ja lopuksi kiertoharjoittelua ja lyhyet venyttelyt. TRX-nauhoilla tehtiin aivan loistavia täsmäliikkeitä ylävartaloon. Erityisesti ojentajaliike oli minun makuuni ja ojentajat olikin aivan tulessa seuraavana päivänä. TRX-nauha oli minulle ennen tätä haastetta aivan vieras, mutta Sanna oli sisällyttänyt saliohjelmaani vatsoja TRX-nauhalla. TRX-nauha on todella hyvä treeniväline ja haluan kyllä tehdä nauhalla näitä Jussin neuvomia liikkeitä.


PT:nä Jussi oli enemmän kuin innostava ja hän ohjasi kaikki liikkeet hyvin. Liikkeitä ei ollut tunnin aikana liikaa ja ne olivat todella tehokkaita, mutta teknisesti melko yksinkertaisia. Tämä oli tehokas treeni, joka nosti sykettä ja sai lihakset terveellä tavalla kipeäksi ja varmaan rasvaakin paloi. Puhuimmekin ryhmäläisten kanssa, että tällaisia yhteistreenejä kaipaisimme lisää. Tunnin aikana motivaatio kasvoi ja muisti taas, miksi tässä ollaan mukana. PT Jussia voi kyllä suositella varmaankin kaikille treenareille, vaikutti olevan erittäin motivoiva, sosiaalinen ja veti tehokkaan hyvän treenin.
Viikon aikana olen huomannut, että voimaa on alkanut tulla, ainakin jaksan tehdä paremmin liikkeitä. Myöskin keskivartalossa alkaa olla vähän pitoa. Näillä energioilla mennään taas kohti viikonloppua ja uusia treenejä.

image description

Joonas - Esport Challenge -osallistuja

Olen 28-vuotias sosiaalisen median suurkuluttuja, PS Olen vegaani-tyttöjen suuri fani (kylläkin rakastan pekonia) sekä vesijuoksun Korpilahden piirimestari. Tavoitteena Esport Challengessa on nostaa lihasmassan määrää, joka vaatii ruokavalioremonttia sekä raakaa fysiikkatreenia. Lähtöpainoni on 67kg (pituus 175cm), joten 15 viikossa on paljon tekemistä, jotta saadaan lihas jos toinenkin esiin. Kovalla työllä saa tietty paljon tuloksia aikaan, mutta luotan enempi huumoriin tässäkin asiassa, joten ei muuta kuin pilke silmäkulmassa kohti Esport Challengea ja kyykkypaikkaa. Challengen aikana minua valmentaa PT Elina Stoor.

Treenitaivalta pääset seuraamaan myös Snapchatin puolella @pesojoonas sekä keskustelemaan Esport Challengen etenemisestä. Tervetuloa mukaan!

30.3.2017 - joonas

Ryhmäliikuntatunnit testissä

Yksi Esport Challengen hyviä puolia on ehdottomasti ollut eri ryhmäliikuntatunteihin tutustuminen. Toki moni ryhmäliikuntatunti on entuudestaan ollut tuttu mutta challengin kautta olen päässyt testailemaan sellaisiakin tunteja, jonne en ole joko kehdannut mennä tai ennättänyt. Tässä muutamia nostoja jo käydyistä ryhmäliikuntatunneista.

World Jumping tramppatunti

Hyvän mielen treeni. Sykkeet pysyvät aika alhaalla koko treenin ajan, joten sopii erityisen hyvin ujommallekin treenaajalle. Tramppatunti keskittyy keskivartaloon ja pakaroihin pitkälti. Liikkeet ovat yksinkertaisia kylläkin suotavaa olisi omata jonkinlainen rytmitaju. Laji vaatii useamman kerran, jotta tramppa välineenä tulee tutummaksi.

CrossTraining

Tätä olin kovasti odottanut. Tykkään Cross Fit tyyppisestä korkean sykkeen treenistä, jossa haastetaan itseä ja tulokset näkyvät yllättävänkin nopeasti. Odotukset olivat kovat tunnin suhteen mutteivat täysin täyttyneet. Treeni itsessään oli kova mutta yhteisöllisyys ja henki puuttuivat. Ohjaajat kaikki ovat erilaisia ja tekevät työtään omalla persoonallaan, joten ohjaaja näyttelee itselleni suurta roolia. Odotin enemmän tsemppaavaa ja eteenpäin draivaavaa otetta tältä tunnilta. Ehkä annan vielä toisen mahdollisuuden tälle treenitavalle.

Warm yoga

Yksi ehdottomista suosikeistani Esportin tarjonnassa on hot studion tunnit. Hiki alkaa virrata heti kun ovesta astut sisään. Jooga-tunnit sopivat hyvin niin kehon kuin mielenkin tasapainottamiseen kovan treenaamisen ja työkiireiden lomassa. Itselläni on kovasti haasteita liikkuvuuksien kanssa, erityisesti lonkankoukistajien, niin hot studio yhdistettynä joogaan toimii todella hyvin. Ennen ja jälkeen tunnin suosittelen juomaan runsaasti vettä.

image description

Anu - Esport Challenge -osallistuja

Mottoni on: Valoisa asenne on päätös, joka vie eteenpäin. Challengen aikana minua valmentaa PT Kimmo Kourunen.

28.3.2017 - Anu

Vaihtelua yhteistreeneillä

Kuluneella viikolla meillä oli kaksi tapaamista yhteistreenien merkeissä Esport Arenalla.

Cross Training- tunnin tuoma vaihtelu mm. kelkantyöntöineen ja leuanvetoineen - kuminauhan avulla näin aluksi - oli loistavaa hikitreeniä ja hyvä lisä edellisen illan Hiit- treenille. Loistavaa, suosittelen lämpimästi, haasta itsesi!

Kuluneena aikana olen huomannut myös kehonhuollon entistä tärkeämmäksi osaksi treenaamistani, riittävät venyttelyt ja tukilihasten vahvistaminen hyvän unen ohella, oikeanlaista ruokaa unohtamatta, pitävät kaiken kasassa. Haastetta siinäkin kuinka järjestää arjesta aikaa kaikkeen juuri sopivissa määrin.

Omat treenini ovat kuluneella viikolla sujuneet hiukan tahmeasti, mutta maanantainen lenkkeily yhdistettynä porrastreeniin, aurinkoisessa säässä, muutti toivottavasti suunnan parempaan.

Hyvillä mielin uutta viikkoa kohti,
Anu.

 

image description

Jonna - Esport Challenge -osallistuja

Olen 25-vuotias sairaanhoitaja, jonka tavoitteena olisi päästä vihdoin ja viimein siihen kuuluisaan kesäkuntoon. Challengen aikana minua valmentaa PT Antti Uimaniemi.

27.3.2017 - jonna

Hei vain!

Olen nyt 2 kertaa tavannut personal traineriani, Anttia. Ensimmäisellä kerralla tosiaan kävimme läpi tavotteita sekä kävimme läpi treeniohjelmani. Ja tavoitteeksihan laitoimme sen -10 kg. Nyt kun ensimmäinen kolmannes on takana, on painoa tippunut reilu 3 kg. Itse en ole siihen kovin tyytyväinen, mutta pt:ni mielestä vauhti on ollut hyvää.

Toisella kerralla treenasimmekin sitten yhdessä. Tämä oli yksi syy myös siihen, miksi hain Esport Challengeen, halusin jonkun, joka tulee potkimaan persuksille, kun ei meinaa enää jaksaa. Ja sitä Antti todellakin tekee. Viimeksi kun treenasimme, hän ei armoa antanut, jos jostakin liikkeestä en saanut tehtyä toistoja loppuun, samaa liikettä kevennettiin ja tehtiin niin kauan että sain tehtyä tarvittavat toistomäärät. Jos tuon olisin yksin tehnyt, olisi todennäköisesti toistot jäänyt siihen.

Alettuani treenaamaan Antin kanssa, on motivaationi kasvanut huimasti, koska olen nyt jollekin "tilivelvollinen". Vaikka emme Antin kanssa viikoittain näe, olemme kuitenkin sähköpostin ja tekstiviestein yhteydessä.

Tämän viikon treenit ovat menneet melko penkin alle ja muutenkin olen ollut hyvin väsynyt. Minulla oli töissä 7 päivän aamuputki ja vaikka en itseäni kovin väsyneeksi tuntenutkaan, niin treeneissä syke nousi hurjiin lukemiin eikä palautunut toivotulla tavalla alas, joten viime viikon olen sitten tehnyt enemmän kevyitä lenkkejä koirieni kanssa. Tämä on ärsyttänyt minua suuresti, koska tuntuu että "lusmuilen".
Sunnuntaina kävin pitkästä aikaa tuomaroimassa minulle rakasta lajia, jääkiekkoa. En yleensä käytä peleissä sykemittaria, mutta tällä kertaa otin sen mukaan. Sykkeeni pysyivät pelin aikana maltillisina ja pelin jälkeen palautuivat nopeasti, joten rauhallisempi viikko kannatti pitää! Tästä huomaa, miten ammattitaitoinen Antti on!

Mukavaa treeniviikkoa kaikille!